Logische niveaus

Module 3 – Les 2 : Logische niveaus

‘de logische niveaus’ Het communicatie- en verandermodel

Vaak zoeken mensen hulp bij gedrag of omgevingsniveau.

Ook ik dacht : Als ik mijn huis maar op orde heb, een fijne omgeving heb ,mijn administratie op orde, mijn afspraken altijd nakom, iets afmaak enzovoort.

Bovenstaande lukte mij aardig met medicatie, maar ik werd steeds ongelukkiger en kreeg steeds minder energie.

Het is dat ik twee prachtige kindjes had rondlopen anders had het voor mij niet eens meer gehoeven. Mijn leven voelde letterlijk niet meer zinvol!

Hier kwam verandering in toen ik bekend werd met dit

model.

Mijn hele leven zocht ik op gedrag en omgevingsniveau naar rust reinheid regelmaat !

En zoals Einstein al zei (Wist je dat Einstein ook met een adhd brein gezegend was)

“een probleem wordt altijd met een andere manier van denken opgelost als dat het is ontstaan”

De antropoloog Gregory Bateson heeft dit model ontwikkeld en beschrijft de niveaus waarop wij denken, leren en veranderen. Robert Dilts heeft deze niveaus later nog uitgewerkt en tevens ook als communicatiemodel ingezet.

Laten we de niveaus eens even kort doorlopen.

Doel/Missie

Dit benoemt wat richting geeft aan je leven. Dit is het niveau van zingeving: wat wil je werkelijk graag bereiken? Toen mij de vraag werd gesteld: Stel je ligt op je sterfbed, wat zou je dan graag hebben bereikt? Dat gaf stof om na te denken, want dat was zeker niet een opgeruimd huis!

Indentiteit

Dit niveau draait om de vraag wie je bent. Dat is dus niet wat je doet en veel mensen verwarren deze twee gebieden. Zij identificeren zich met hun functie of met een gebrek. Ik ben werkgever, secretaresse, vuilnisman, schilder etc. Of ik ben ad(h)der, borderline, autist of moeder. Maar je bent veel meer dan dat dit gaat over emoties en gevoel van eigenwaarde!

Waarden & overtuigingen

Dit niveau gaat over alles wat niet feitelijk is, maar dat voor jou wel belangrijk en waardevol is. Vaak zijn dat abstracte begrippen als eerlijkheid, respect, vrijheid, zorgzaamheid enzovoort. Zonder twijfel zijn er vele waarden die voor jou wel belangrijk zijn. Ga eens op zoek naar jouw top 3 (wat vind je het allerbelangrijkst )

Als iemand aan jou waarde komt dan raakt je dat vaak enorm!

Overtuigingen hebben we al een les aan besteed en komt ook terug in de niveaus. Als je namelijk erg veel niet helpende overtuigingenen hebt.

Ad(H)ders kunnen niet plannen.

Als ik mezelf ben vinden ze mij te en vinden mij niet leuk

Ik ben een nietsnut.

Meer helpen is dan

ADHD’ers hebben een creatieve manier van plannen.

Ik mag mezelf zijn en wordt aardig gevonden

Ik kan alles wat op mijn pad komt

Vaak denk je in eerste instantie bij nieuwe helpende overtuigingen, maar dat is niet perse waar, dit geldt ook voor de niet helpende overtuigingen ! (zie les 8) Het maakt namelijk ook helemaal niet uit of deze waar zijn of niet , eerder of ze jouw dienen of niet !

Vaardigheden

Bij vaardigheden gaat het om de vraag : Waar ben je goed in? Welke vermogens, kwaliteiten en hulpbronnen heb je ? Soms zijn deze vaardigheden heel goed zichtbaar (goed kunnen zingen, dansen, koken of sporten) maar ook minder zichtbaar (goed liefdevol zijn, geduldig, goed grenzen aangeven)

Vaak willen mensen veranderen op niveau van vaardigheden.

Bijvoorbeeld: Ik wil beter kunnen plannen of ik wil niet meer uitvallen tegen mijn kinderen en meer geduld hebben in de opvoeding. . Dit zijn natuurlijk prachtige doelen(wensen) maar zolang ze niet ondersteund worden door je waarden en overtuigingen zal het lastig zijn om deze vaardigheden ook aan te leren!

Als je de overtuiging hebt ‘adhd’ers kunnen niet plannen’

Kun je verschillende manieren bedenken om beter te plannen, maar dit zal eerder tot interne conflicten leiden en vaak tot uitstel en vluchtgedrag i.p.v. het leren van een vaardigheid! Als je dus een vaardigheid wilt leren zul je eerst de bij behorende overtuigingen in één lijn moeten brengen!

Gedrag

Gedrag is alles wat je aan de ander kunt zien en horen en wat je als het ware op video enorm kunt leggen.

Hiervoor geldt eigenlijk hetzelfde als bij vaardigheden: ook gedrag laat zich sturen door overtuigingen en waarden. Als je nieuw gedrag wilt leren, zul je moeten zorgen dat je overtuigingen en waarden (liefst ook identiteit en missie) op één lijn met elkaar liggen!

Omgeving

Alles wat om je heen is, dus waar je bent. Dit wordt ook wel de context genoemd.

Tijd is ook een omgevingsfactor en vaak een lastige voor mensen met diagnose ad(h)d

Zoals eerder vermelde bleef ik maar zoeken op niveau van gedrag en vaardigheden !

Dit is ook waar door vele hulpinstanties aan gewerkt wordt tips die je dan krijgt o.a. : begin maar eens met bureau opruimen , een goede agenda verwerven, lijsten maken enzovoort .

Ooit zei een hulpverlener tegen mij ga eerst maar eens wat rustiger praten !

Als dit zo eenvoudig werkte dan had ik dat toch allang gedaan!

Het enige wat er door deze tips ontstond, was minder eigenwaarde op identiteitsniveau en de overtuiging ‘Ik kan ook niets ,ben een niksnut’ werd versterkt

Toen ik een ging werken aan mijn eigenwaarde en mijn overtuigingen ging opzoeken en veranderen was het ook vaak niet eens meer zo belangrijk!

Vaak los je een probleem op met een hoger liggend niveau als dat het ontstaan is.